reklama

Jadrová energia - Tri požiare na blokoch VVER/440 - Požiar na 1 bloku JE Greifswald (NDR)

Hovorí sa že oheň je výborný sluha, ale zlý pán! A tiež, že by sa s ním deti nemali hrať, že? Požiar predstavuje jedno z najväčších rizík pre bezpečnosť jadrovej elektrárne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Jadrová energia – Požiare na jadrových elektrárňach

Hovorí sa že je to výborný sluha, ale zlý pán! A tiež, že by sa s ním deti nemali hrať, že?

Požiar predstavuje jedno z najväčších rizík pre bezpečnosť jadrovej elektrárne. Existujú výpočty a odhady, tvrdiace že v určitých prípadoch CDF (riziko roztopenia aktívnej zóny reaktora) spôsobené požiarom, môže predstavovať až 50 %, čo je zhruba rovnaké ako všetky ostatné potenciálne príčiny dohromady.

Jaslovské Bohunice – celosvetový pozitívny príklad!

“Jediné, čoho sa skutočne bojím (v jadrovej elektrárni), je požiar”, hovorieval bývalý riaditeľ Atómových elektrární Bohunice Ing. Juraj Kmošena.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten si to veľmi bral k srdcu a bol (okrem iných) asi najväčší a najefektívnejší zástanca a podporovateľ silnej, perfektne vybavenej protipožiarnej jednotky priamo v areály JE. A tak to aj bolo.

Naše jadrové elektrárne v Jaslovských Bohuniciach dlhé roky slúžili, (a dúfam, že stále môžu) ako žiarivý príklad ako sa to má správne organizovať a urobiť! Zďaleka nie každá jadrová elektráreň sa môže (mohla) pochváliť tak vynikajúcim proti-požiarnym komplexným programom, prípravou, tréningom ako aj technickou vybavenosťou ako JE Jaslovské Bohunice.

Vždy to bolo obdivom od všetkých zahraničných expertov, ktorí kedy Bohunice navštívili, či hodnotili, a uvádzali to ako vynikajúci príklad a skvelé odporúčanie pre iné JE. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môžete to nájsť úplne vo všetkých hodnoteniach, ktoré boli o JE napísané!

Pod múdrym a šikovným vedením vedúceho odboru Ing. Miroslava Bolemana, veliteľov požiarneho útvaru Jána Sládoka, Leoša Kotrubčíka ale aj ich ďalších spolupracovníkov – nebojácnych veliteľov a vynikajúco vytrénovaných a vycvičených požiarnikov, JE oprávnene žali adekvátnu chválu, a ak si dobre spomínam v bývalom Československu protipožiarny útvar v JE Jaslovské Bohunice bol tri krát majstrom republiky v ich súťažiach.

Nakoniec, aj to bolo v plnej miere a naostro využité napríklad aj pri požiari na JE V1, o čom sa dočítate na konci tretieho článku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Požiare sa žiaľ z času na čas (častejšie ako by sme si my energetici priali) na JE objavia. Už som tu písal o „hlúpom“ požiari na americkej JE Browns Ferry, ak si spomínate, kde skúšali hermetičnosť pomocou zapálenej sviečky....

Americká NRC uvádza, že od roku 1995 tam bolo viac ako 150 požiarov v jadrových elektrárňach.

A aj keď podľa NRC drvivá väčšina z nich nie sú kritické, niektoré - ako sa to aj stalo - môžu vypnúť systémy chladenia reaktorov.

Bezpečnosť JE sa hlavne opiera o redundanciu (rezervu navyše) a obranu do hĺbky: keď čerpadlo zlyhá, záložné čerpadlo preberie výkon; ak potrubie praskne, je k dispozícii iné samostatné potrubie. Pri požiari je to však komplikovanejšie, lebo nielen môžu ohroziť jadrovú bezpečnosť napríklad vypnutím chladiacich čerpadiel, ale aj riadiacich káblov pre iné núdzové súčasti, kontrolu a ich zálohy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozrime sa teraz na dve skutočne vážne poruchy – požiare u kolegov, kde dôsledky požiaru na ich reaktorových blokoch boli doslova pustošivé, a na tretiu podobnú, ktorá sa stala aj u nás, ale s úplne iným výsledkom:

  • Požiar na 1 bloku JE Greifswald (bývalá NDR):

Jadrová elektráreň Greifswald mala 5 pracujúcich blokov typu VVER-440, z toho prvé štyri bloky boli typu V-230 (ako JE V1 v Bohuniciach), piaty blok bol V-213 (ako JE V2 v Bohuniciach).

Rozostavaný bol aj šiesty blok, a ďalšie dva bloky (7 a 8) boli plánované, ale neskôr zrušené (všetko typy VVER-440-V-213).

Prvý blok dosiahol prvý kritický stav 12. júla 1974, a všetky reaktorové bloky boli po zjednotení Nemecka v roku 1990 definitívne odstavené.

JE bola mimochodom známa aj ako JE Lubmin podľa mena dediny a pobrežného strediska na území kde bola umiestnená, pri meste Greifswald, v štáte Mecklenburg-Vorpommern.

7 decembra 1975 vznikol požiar na 1 bloku JE Greifswald (VVER 440), ktorý prakticky znemožnil prácu hlavných cirkulačných čerpadiel, došlo k úplnej strate vlastnej spotreby na JE a požiar trval až dve hodiny!

Požiar vznikol z ľudskej hlúposti - elektrikár bloku sa chcel pochváliť a ukázať svojmu učňovi, ako preklenúť elektrické okruhy. Skratoval ale omylom to čo nemal, a v dôsledku následného výpadku ističa sa vyskytol skrat v rozvádzači 6 kV na strane nízkeho napätia rezervného transformátora 1 bloku.

Požiar úplne zničil napájanie a ovládanie piatich z šiestich hlavných cirkulačných čerpadiel.

Požiar začal o 11 hodine a 8 minútach, a podarilo sa ho uhasiť až o 13.40, pričom ďalej poškodil veľmi veľké množstvo káblov.

Bolo to preto, že podobne ako v JE Browns Ferry, boli aj tu káble hlavných a rezervných zdrojov napájania uložené v jednom káblovom kanále v dôsledku čoho v skutočnosti došlo až k úplnej straty napájania JE!

Po havarijnom odstavení reaktora a turbín sa vyskytli vážne ťažkosti s chladením reaktora, a chladenie zbytkového tepla reaktora mohlo byť zabezpečené len prirodzenou cirkuláciou primárneho okruhu a odfukovaním pary cez parogenerátory (PG)! 

Našťastie projektované parogenerátory na blokoch VVER 440 majú vynikajúcu rezervu (každý má 25 percent teplo výmennej plochy navyše, a okrem toho sú horizontálne, teda nátrubky „ležia“ vo vode) a zásoba vody v PG bola spočiatku dostatočná na spoľahlivé odvádzanie tepla.

V priebehu asi 5 hodín od začiatku požiaru sa však táto zásoba vyčerpala a teplota a tlak v primárnom okruhu sa začali zvyšovať.

Za bežných podmienok by stačilo otvoriť vstrekovací systém do kompenzátora objemu (KO), ale keďže hlavné cirkulačné čerpadlá vôbec nepracovali došlo k otvoreniu impulzného poistného ventilu KO (Detto ako na JE TMI-2).

Po znížení tlaku v reaktore sa impulzný poistný ventil KO úplne neuzavrel (Detto ako na JE TMI-2), ale v tomto prípade našťastie pokračujúci pokles tlaku v okruhu inicioval zásobovanie vody z aktívnej časti SAOZ (SAOZ je ruská skratka na systém havarijného chladenia aktívnej zóny) , ktorá sa aktivovala po strate vlastných potrieb.

Blok stabilizovali až po pripojení havarijných napájacích čerpadiel sekundárneho okruhu pomocou podľa dočasnej schémy k elektrickým systémom 2. bloku JE.

Nebolo úplne jasné, že aký je stav tlakovej nádoby reaktora v priebehu udalosti pretože až do 18.50 bolo pozorované ešte stále určité zahrievanie reaktora, aj keď v tomto čase už bolo uvoľnenie zvyškového tepla v reaktore približne iba 1% nominálneho tepelného výkonu.

Našťastie, toto dočasné prehriatie okruhu nespôsobilo žiadne nežiaduce poškodenie paliva a ďalšie poškodenie zariadenia.

Avšak v dôsledku otvorenia poistného ventilu došlo k zvýšenému uvoľňovaniu rádioaktívnych produktov z barbotážnej nádrže do okolitého prostredia, hoci to bolo v rámci limitov povolených projektom.

V dôsledku následného skúmania príčin havárie boli prijaté dodatočné opatrenia na zvýšenie protipožiarnej odolnosti reaktorových blokov a najmä vzájomné trvalé prepojenie super havarijného napájania sekundárneho okruhu medzi jednotlivými blokmi.

Navyše boli na kompenzátoroch objemu nainštalované nové (kvalitnejšie) impulzné poistné ventily západonemeckej výroby.

Protipožiarna jednotka JE pracovala relatívne efektívne, ale ich možnosti v čase havárie boli limitované.

Po požiari bola táto (protipožiarna ochrana) podstatne posilnená (a JE Jaslovské Bohunice poslúžili ako vzor!) a bola aplikovaná priestorová separácia elektrických vedení pre každé čerpadlo a zariadenie súvisiace s bezpečnosťou, ktoré trvalo niekoľko týždňov.

Bola to veľmi vážna nehoda. Incident bol zverejnený pre laickú verejnosť až v roku 1989, ale MAAE bola o ňom samozrejme informovaná (ale sovietským jadrovým dozorom!!), ktorý klasifikoval nehodu pod INES 4, čo bolo neskôr revidované a znížené na INES 3.

Následné hodnotenia operácií vyšetrovacou vládnou komisiou a potvrdenie záverov vypracovaných komisiou MAAE ukázali, že skúsený operačný tím môže efektívne zvládnuť podobnú nehodu.

Incident bol preto povinne zahrnutý aj ako štandardný scenár nehody pre VVER-440 pre operátorov v simulátorovom výcviku.

Náklady na nápravné opatrenia po nehode boli odhadnuté na 519 miliónov dolárov.

Marian Nanias

Marian Nanias

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  236
  •  | 
  • Páči sa:  482x

Jadrovy inzinier ktory prezil cely svoj profesionalny zivot v jadrovej energetike na roznych pracovnych postoch, od prevadzkovania jadrovej elektrarne az po ovplyvnovanie energetickej politiky na urovni EU. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu