reklama

Jadrová energia – Strach, Hrôza a Pravda.

Štatistika mojich článkov ukazuje, že najväčšie odozvy sú u tých, ktoré nesú smutnejšie informácie. Je to prirodzené, pochopiteľné, ale niektorí čitatelia by mohli nadobudnúť falošný pocit, že viac kritizujem niektorú stranu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Jadrová energia – Strach, Hrôza a Pravda.

Pár osobných poznámok k mojim článkom o jadrovej energie.

Keď sa pozerám na štatistiku mojich doterajších článkov, vidím že najväčšie odozvy sú u tých, ktoré nesú smutnejšie informácie.

Je to prirodzené, pochopiteľné, ale niektorí čitatelia by mohli nadobudnúť nesprávny, falošný pocit, že viac kritizujem niektorú stranu.

Naopak, nie je mojou snahou alebo zámerom kritizovať Sovietov, či Rusov, alebo Američanov! Či nebodaj ruskú, alebo nejakú inú jadrovú techniku. Od toho som tisíce kilometrov vzdialený!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problém jadrovej energie nespočíva v technike, ale v ľuďoch

Problém jadrovej energie a energetiky totiž vôbec nespočíva v technike.

Jej problémom spočíva v ľuďoch, v ich (ľudskom) chápaní a ich prístupom k nej.

Z histórie vieme, že sa jadrová energia „narodila“ tak, že jej sudičky dali do vena aby na svoju historickú cestu vyrazila v mocnom vojenskom zbroji (Jej prvé použitie bolo ako bomba zabíjajúca ľudí). A ako je zvykom v mytológii, dali jej k tomu na cestu ešte dva nechcené dary – Strach a Hrôzu.

Je to podobné ako mýtický rímsky boh vojny MARS, ktorý jazdí na svojom bojovom kočiari kde má zapriahnuté dva divoké kone, fŕkajúce penu a dupotajúce kopytami. Tie kone sa volajú Strach a Hrôza!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Strach – z neznáma a neurčitosti (jadrovej energii väčšina nerozumie).

Hrôza – z možných následkov, a smrti.....(jej následky môžu byť hrozné).

Keď sa večer pozriete na oblohu, tam ich uvidíte – planétu Mars, som svojimi dvoma mesiacmi – Deimos (hrôza) a Phobos (strach).

Biblické – čo je božie a čo je cisárovo..

Asi treba vziať za príklad to biblické: "Dávajte teda čo je cisárovo, cisárovi, a čo je Božie, Bohu.

Teda inými slovami, aplikovania v našich článkoch - keď je niekto výborný – pochváľme ho, keď si niekto zaslúži kritiku – skritizujme ho.....

Píšem o faktoch ako sa stali, a ak čítate moje články, tak si iste pamätáte (aj keď sa to pár kritikom nepáčilo), že technika nepozná politiku, buď je dobrá, alebo zlá.... Keď je tu kritika, tak je to o prístupe ľudí!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jadrovú energiu a energetiku treba spriezračiť

V bývalom Sovietskom zväze som prešiel (tak ako aj mnohí iní moji kolegovia z jadrových elektrární) veľmi kvalitnú a intenzívnu odbornú prípravu na moje neskoršie pracovné posty v jadrovej energetike. Odborná príprava v jadrovej energetike bola a je unikátna. Dá sa snáď porovnať s prípravou pilotov, či dokonca kozmonautov. Nakoniec nie je to iba príprava pracovníkov, ale aj iné oblasti medzi avionikou a jadrovou energetikou majú podobné črty. Taktiež som prešiel odbornými výcvikmi (trochu odlišnými) a tréningom pre jadrovú energetiku v Amerike. O všetkých môžem písať a hovoriť len to najlepšie!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Taktiež som mal šťastie v mojom živote, že som so sovietskymi, neskôr ruskými, ale aj americkými, či anglickými a belgickými kolegami mnohé roky veľmi intenzívne spolupracoval. V Rusku som dokonca viacero rokov pracoval. Spoznal som medzi nimi množstvo talentovaných, múdrych, a pracovitých ľudí, z ktorých sa viacerí stali a aj zostali moji priatelia. V bývalom Sovietskom zväze, ako aj v Luxemburgu mi lekári dokonca zachránili život. Väčšinu rokov môjho profesionálneho života v jadrovej energetike som prežil mimo Slovenska, - v zahraničí. Nemám teda ani najmenší dôvod byť zanevretý voči niečomu, či niekomu, okrem ľudskej hlúposti.

A nepíšem to tu, aby som sa snažil urobiť dojem svojej výnimočnosti, alebo aby som sa tým nebodaj chvastal.

Vôbec nie! Poznám medzi svojim kolegami z jadrovej energetiky omnoho múdrejších ľudí, šikovnejších, schopnejších, ktorí dosiahli ďaleko viac ako ja.

Ale možno nepociťujú potrebu vziať pero, či notebook aby sa o svojich skúsenostiach podelili s čitateľmi.

Píšem preto, pretože som presvedčený že je potrebné jadrovú energetiku ako je to len možné odtabuizovať a spriezračniť.

A chcem tým tiež iba naznačiť, že sa za tie roky na mňa niečo „aj nalepilo“, a teda, že o jadrovej energetike tak trošku niečo aj viem.

A to je ten dôvod.

Čitatelia totiž potrebujú vedieť nielen to, že čo a ako sa stalo, ale hlavne prečo sa to stalo.

Je načase pootvárať archívy a to čo sa dá a je možné povedať, či napísať - napísať a aj čitateľom ponúknuť.

Ale treba ponúkať PRAVDU!

Pravda je totiž v našom živote nesmierne dôležitá

Pravda, aj keď akokoľvek trpká je katalyzátorom a očistou našej mysle. Je popudom na lepší zajtrajšok.

Pravda, milí priatelia je totiž v našom živote nesmierne dôležitá a ničím nezameniteľná!

Marian Nanias

Marian Nanias

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  236
  •  | 
  • Páči sa:  481x

Jadrovy inzinier ktory prezil cely svoj profesionalny zivot v jadrovej energetike na roznych pracovnych postoch, od prevadzkovania jadrovej elektrarne az po ovplyvnovanie energetickej politiky na urovni EU. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu